Witaj! Z tej strony Toshiya Ogawa – fotograf

Dziś porozmawiamy o niedawno wprowadzonych na rynek dwóch obiektywach stałoogniskowych Tokina z mocowaniem Fujifilm X: atx-m 23mm F1.4 i atx-m 33mm F1.4.  „M” w atx-m oznacza „motywację”, reprezentującą inspirowanie twórczych pomysłów. To wewnętrzna historia, jednak podczas przeprowadzania wywiadów z ludźmi z Tokiny kilka lat temu zwrócił się do mnie kierownik działu informując, że Tokina szuka nowych sposobów, aby wszyscy mogli cieszyć się fotografią. Entuzjastycznie powiedzieli: „Ogawa, czerp radość!” Dzięki temu wiem już, że Tokina tworzy nadal produkty stworzone po to, aby dawały radość.

W każdym razie wracając do tematu tej recenzji. Seria aparatów FujiFilm X to aparaty z matrycą o rozmiarze APS-C. Zatem ogniskowa 23 mm i 33 mm odpowiada polu widzenia równemu odpowiednio ogniskowej 35 mm i 50 mm w ekwiwalencie dla pełnej klatki. Sprzęt o stałej ogniskowej z tego zakresu jest poszukiwany przez wielu fotografów-amatorów, którzy mogą chcieć wiedzieć: „jak mogę robić ciekawe zdjęcia?”, A nie: „co mogę zrobić z tymi obiektywami?”. Ta recenzja jest przeznaczona dla osób myślących o zakupie pierwszego obiektywu stałoogniskowego. Przedstawię mój praktyczny punkt widzenia na najciekawsze aspekty tych dwóch obiektywów, które mają na celu uwolnienie „motywacji” wśród użytkowników. Rozumiem, że może być dużo nowicjuszy, którzy to czytają, dlatego nie będę używał terminologii, której regularnie używam do recenzji obiektywów Tokina, ale raczej napiszę to tak, jakbym prowadził regularną rozmowę. Zaczynajmy!

 

Różnica między obiektywami 23mm i 33mm

Jaka jest różnica między 23 mm (35 mm dla pełnej klatki) a 33 m (50 mm dla pełnej klatki)? Jak już przeczytałeś, być może pomyślałeś - istnieje różnica w wartościach ogniskowych i kącie widzenia. W klubie fotograficznym, któremu przewodniczę, wielu moich uczniów nurtowało pytanie. Nie jest dobrze odpowiadać na pytanie innym, jednak odpowiedziałem „co o tym sądzisz?”. Ci, którzy regularnie używają obiektywów zmiennoogniskowych, mogą odpowiedzieć „różnica kąta widzenia”. Niekoniecznie jest to błędne, jednak obiektywy 23 mm i 33 mm mają wiele innych różnic i zastosowań.

* Mnożnik ogniskowej dla aparatów formatu APS-C wynosi 1,5x. Zatem odnosząc się do pełnowymiarowego przetwornika obrazu w formacie 35 mm, musimy pomnożyć ogniskową przez 1,5 (23 mm x 1,5 = 34,5 mm (35 mm) / 33 mm x 1,5 = 49,5 mm (50 mm)).

Obiektyw 23 mm można scharakteryzować jako zaczynający się od szerokiego kąta i kończący się pod standardowym kątem. Dzięki temu fotografowie mogą fotografować obiekt w standardowy sposób lub uchwycić obiekt pod różnymi kątami, ciesząc się efektami perspektywy, które może zapewnić ta ogniskowa.

Obiektyw 33 mm zapewnia kąt widzenia podobny do tego, jaki widzimy my, ludzie. Dzięki temu fotografowie mogą robić optymalne zdjęcia, wybierając główny obiekt w obszarze robienia zdjęć, a tło pozostawić w płytkiej głębi ostrości.

To oczywiście moja własna analiza i dlatego proszę o odwoływanie się do niej w razie potrzeby, jednak rozumiem, że większość fotografów używa tych obiektywów, jak opisano powyżej.

 

Charakterystyka ogniskowej

Niektórzy z was mogą nadal mieć problemy ze zrozumieniem w oparciu o powyższe wyjaśnienie. Jeśli jest jeszcze jedna rzecz w odniesieniu do tych dwóch obiektywów, to to, że ogniskowe mają mocne strony i cechy dla każdej odległości.

 

 

Charakterystyka ogniskowej 33mm

33 mm F1,4 (50 mm w pełnej klatce) jest to również znana jako standardowa ogniskowa. „Dlaczego jest to standard?” - możesz zapytać. Teorii jest wiele, ale chciałbym się skupić na charakterystyce ogniskowej. 33mm nie daje efektu szerokokątnego obiektywu, przez co bliskie obiekty wyglądają na większe i prawie eliminuje efekt perspektywy, który powoduje, że obiekty w oddali wydają się mniejsze. Co więcej, 35 mm nie zapewnia efektu teleobiektywu, pokazując obiekty w oddali bliżej (efekt kompresji). Oznacza to, że 33 mm zapewnia naturalny widok rzeczy w jego pobliżu. To jest kluczowa cecha obiektywu 33 mm, pozwalająca na zbliżenie się do perspektywy człowieka. Standardowa ogniskowa zapewnia standard zbliżony do naturalnego wyglądu otaczającej rzeczywistości.

Dodatkowo obiektyw 33 mm F1,4 można uznać za obiektyw treningowy, tak naprawdę pierwszym obiektywem stałoogniskowym, jaki miałem, był obiektyw 50 mm F1,4, który pomógł mi nauczyć się podstaw fotografii.

 

Charakterystyka ogniskowej 23mm

Jak wspomniano wcześniej, obiektyw 23 mm zapewnia taki sam kąt widzenia, jak 35 mm w konwersji pełnej klatki. Ta ogniskowa 35 mm ma określony zakres: „stojąc pomiędzy standardowym kątem a szerokim kątem widzenia”. Wcześniej omawialiśmy, że 33 mm (konwersja 35 mm: 50 mm) umożliwia widzenie bliskie człowiekowi, jednak 23 mm (konwersja 35 mm: 35 mm) zapewnia efekt szerokiej perspektywy podczas fotografowania pod kątem. Z drugiej strony, gdy nie fotografujemy pod kątem, obiektyw wykona szerokie zdjęcie, którego nie da się zrobić obiektywem 33mm.

Może to być trudne do zrozumienia, czytając po prostu moje pisemne wyjaśnienie, dlatego omówię je dalej, porównując zdjęcia wykonane obiektywami Tokina atx-m 23 mm F1,4 i atx-m 33 mm F1,4.

 

Porównanie obiektywów 23 mm i 33 mm na tym samym obiekcie

33mm

23mm

Należy pamiętać, że istnieje niewielka rozbieżność między dwiema kompozycjami fotograficznymi.

Zrobiłem co w mojej mocy, aby strzelać bezpośrednio w obiekt (samochód), aby pokazać różnice. Jak widać, obrazy wyglądają tak samo, z wyjątkiem innego kąta widzenia.

 

33mm

23mm

Podczas fotografowania pod niskim kątem efekt perspektywy 23 mm jest wyraźnie wyczuwalny. Lusterko zewnętrzne pozostaje tej samej wielkości, jednak przód samochodu wydaje się szerszy z efektem perspektywy, a linia nadwozia wydaje się poszerzać. W ten sposób można używać obu stron aspektu „standardowego początku, szerokiego kąta wykończenia”, który zapewnia 23 mm. Z drugiej strony, 33 mm z widzeniem zbliżonym do człowieka, jest w stanie uchwycić dokładny korpus samochodu bez żadnych deformacji. Dlatego zalecałem zmianę obiektywu zgodnie z obrazem, który chcesz zrobić.

Robiąc te zdjęcia, zachowałem te same ustawienia dla obu obiektywów. Jak widać, atx-m 23mm F1.4 i atx-m 33mm F1.4 z powodzeniem zachowały ciemne tony i zapewniły wystarczającą ostrość w obrazie. Kontrast jest doskonały, dzięki czemu niebo odbijające się od samochodu zostało odtworzone z doskonałym efektem.

 

Testowanie 23mm

Niskie kadrowanie @ 23mm

Standardowe kadrowanie @ 23mm

 

Poprzez kompozycję pod niskim kątem, można zaobserwować, że bliższe obiekty sprawiają wrażenie większych, a obiekty w oddali wydają się mniejsze, zwane również efektem perspektywy. Aktywne poruszanie się i wykorzystanie mocnych stron ogniskowej umożliwia uchwycenie takich zdjęć jak te powyżej obiektywem 23 mm.

 

Testowanie 33mm

Naturalny punkt widzenia @33mm | Model: Chihiro Aoyama

 

Przy wykonywaniu portretów powszechnie używa się obiektywu 33 mm.

Wspomniałem wcześniej, że 33 mm na matrycy aps-c zapewnia aspekt widzenia bliskiego człowiekowi, umożliwiając fotografowanie przy zachowaniu prostego obrazu. Jednak w przypadku obiektywów portretowych, w których powszechnie stosuje się średni obiektyw 56 mm (konwersja 35 mm: 85 mm), rozmyte tło powstałe w wyniku efektu kompresji wydaje się większe, ale może również kompresować twarz modelki, tracąc szczegóły. Zdecydowanie mogą być przypadki, w których mógłbym dążyć do tego efektu kompresji, jednak chcąc uchwycić model dokładnie tak, jak ją widziałem, zdecydowałem się na obiektyw 33 mm.

Być może zauważyłeś jasne plamy na rozmytym tle, w wyniku których powstały obiekty w kształcie „piłek do rugby”. W przypadku korzystania z obiektywu stałoogniskowego o dużej jasności F1,4 ten kształt może być akceptowalny. W zależności od różnych soczewek, kształt tych kulek może być również obcięty z jednej strony. Inaczej jest w przypadku ATX-M 33mm F1.4, który zapewnia doskonały i naturalny kształt tym rozmytym światłom.

 

 

Spójrzmy na inny obraz 33 mm. Zostało zrobione w alejce przed rzędem tradycyjnych japońskich budynków, tworząc malowniczą atmosferę. Atmosfera lokacji jest ważna podczas fotografowania, dlatego to zdjęcie zostało zrobione tylko przy oświetleniu alei. Jednak przy samym oświetleniu zastanym miejsce było dość ciemne, ale zdecydowałem się zaufać obiektywowi i zrezygnować ze świateł błyskowych. Mając na celu włączenie tła, zamierzałem użyć atx-m 23mm F1.4, jednak rozważyłem odległość między mną a tłem i chciałem zapewnić relaksujące uczucie w alei, więc w końcu zdecydowałem się na 33mm.

Mając zapięty obiektyw 33 mm zastanawiałem się, gdzie i jak mogę zrobić zdjęcie oraz jak je skomponować. Proszę odnieść się do kolorowych linii w powyższym przykładzie. Po pierwsze, czerwona linia zaczyna się od lampy na pierwszym planie i przechodzi w tło, przyczepiając się do mniejszej lampy działającej jako punkt kotwiczący. Tworzy to „most”, który pomaga przekazać głębię obrazu. Wyrównanie żółtych pionowych linii również pomaga w uzyskaniu głębi. Następnie poręcz pozioma wiąże „główny obikty” i pomaga w ogólnej konstrukcji zdjęcia. Ostatecznie wybrano pozycję modelki, aby jej twarz nie kolidowała z białym pudełkiem, a aby stworzyć tradycyjną japońską atmosferę, została umieszczona w bliskim orientalnym złotym stosunku 1:14. Spokojna nocna atmosfera tej alei odniosła sukces dzięki sile 33 mm naśladującej ludzki wzrok i dlatego jest zalecana do uchwycenia istoty miejsca. Zdolność obiektywu do oddawania ciemnych tonów i duża przysłona pozwoliły mi przezwyciężyć brak oświetlenia na tym zdjęciu.

 

Korzystanie z funkcji aparatu podczas fotografowania

Użytkownicy FUJIFILM mogą być tego świadomi, jednak zgodnie z reprodukcją kolorów filmu FUJIFILM wynalazł unikalne style trybów kolorów znane jako Symulacje filmu. Lubię robić zdjęcia za pomocą tych symulacji filmowych i bardzo podobało mi się ich łączenie podczas pisania tej recenzji dla atx-m23 mm F1,4 i atx-m 33 mm F1,4. W szczególności Classic Neg. i kombinacje Classic Chrome pozwoliły mi na zrobienie wyjątkowych zdjęć tymi obiektywami.

 

Klasyczny Neg. @33mm

Klasyczny Neg. @23mm

 

Dwa powyższe zdjęcia zostały zrobione w standardowej pozycji, jednak charakterystyczny efekt perspektywy 23 mm stworzył szerszą alejkę, podczas gdy 33 mm symulujący wzrok człowieka stworzył strome zbocze. Dodatkowo obiektywy ATX-M 23 mm F1,4 i ATX-M 33 mm F1,4 w połączeniu z Classic Neg. tworzą ogromne wrażenie w obu obrazach.

 

Klasyczny Neg. @33mm

Klasyczny Neg. @23mm

 

23mm szerokokątna perspektywa pokazuje okalający ogół, 33mm natomiast pozwala cieszyć się rozmytym obrazem.

 

Klasyczny Neg. @23mm

Provia Standard @23mm

 

To zdjęcie zostało zrobione podczas testowania działania AF-C. Gradacja błękitnego nieba, błękit samolotu, jasnoniebieskie i białe chmury w oddali zostały odtworzone. Dobre jest również standardowe odwzorowanie kolorów.

 

Astia Soft @23mm

 

Za zgodą: Cat Café Hinata-no-Mado | Strona internetowa - Facebook

Zdjęcie kota w trybie nasyconych kolorów Astii. Obiektywy ATX-M 23 mm F1,4 i ATX-M 33 mm F1,4 z Astii zapewniają znacznie bardziej miękki wygląd sierści kota.

 

Velvia Vivid @23mm

 

Nie trzeba dodawać, że miłośnicy fotografii krajobrazowej korzystają z trybu kolorów Velvia. Kąt widzenia 23 mm pozwala uchwycić te żywe kolory rozszerzających się promieni słonecznych.

 

Velvia Vivid @33mm

 

33mm może oddać malownicze kolory porannego światła. To jasny obiektyw stałoogniskowy o wysokiej wydajności bokeh, jednak w tym przypadku robiąc szerokie ujęcie naprawdę chcę pogłębić głębię ostrości.

 

Velvia Vivid @23mm

 

Lubię fotografować po zachodzie słońca i nocą, w krótkim okresie „niebieskiej godziny”. Lubię używać trybu kolorów Velvia, ponieważ jestem w stanie uchwycić głęboki, wieczorny niebieski kolor nieba. Odnośnie ustawień ekspozycji: tryb Velvia, balans bieli to „słoneczna pogoda” niezależnie od dnia deszczowego, pochmurnego lub słonecznego. Oto moja mała wskazówka - ustawiam ekspozycję na -0,3 lub -0,7. Robiąc to, jestem w stanie stworzyć znaczne ciemnoniebieskie niebo. Jak wyjaśniono wcześniej, obiektywy atx-m 23 mm F1,4 i atx-m 33 mm F1,4 są bardzo wydajne w odtwarzaniu cieni, dzięki czemu nie zepsujesz ciemnych tonów. Przykład powyżej.

 

Klasyczny chrom @33mm

 

Obiektywy 33 mm są również powszechnie używane do zdjęć stołowych. Dzięki temu apetycznemu obrazowi możesz poczuć ciepło wydzielające się z ugotowanej ryby i ryżu. ATX-M 33mm F1.4 jest doskonały do ​​robienia tych zdjęć.

 

Klasyczny Neg. @33mm

Velvia Vivid @33mm

 

Używając obiektywu 33 mm, w zależności od odległości od obiektu i kąta, można uzyskać piękny efekt rozmycia. Dwa powyższe przykłady zostały wykonane z przysłoną f / 1,4. Moim zamiarem było umieścić puszystą trawę pumpas na pierwszym planie, jednocześnie nie rozmywając tekstu na beczkach sake w tle. Zszedłem więc nieco poniżej najmniejszej odległości, która pozwoliłaby na optymalne rozmycie i skomponowałem ujęcie. Odwrotnie, aby uzyskać znaczące rozmycie, takie jak samochodu, zbliżyłem się do najmniejszej odległości, która pozwoliłaby na optymalne rozmycie i wykonałem zdjęcie pod kątem z przysłoną f / 1.4. Podczas nauki fotografowania niewyraźnych zdjęć najlepszym obiektywem jest bliskie człowiekowi widzenie 33 mm, a zatem atx-m 33 m F1,4 Tokiny byłby łatwym wyborem do ćwiczeń.

 

Filtr Acros + G (monochromatyczny) @33mm

 

Wreszcie tryb monochromatyczny Acros. FUJIFILM ma dwa tryby monochromatyczne. Pierwszy to monochromatyczny tryb Provia, a drugi to ziarnisty tryb monochromatyczny Acros. Lubię tryb monochromatyczny Acros. Oprócz zabawy z modelowaniem oraz jasnymi i ciemnymi obszarami, trening z obiektywem 33 mm pozwala zrozumieć każdą odległość i optymalny czas naświetlania dla różnych obiektywów.

 

Inne funkcje

Velvia Vivid czas otwarcia migawki 2,5 s @23mm

 

Aparat X-T4, którego użyłem jako aparat testowy, jest wyposażony w funkcję In-Body Image Stabilization. Aby zapewnić kompatybilność sprzętową, modele atx-m 23 mm F1,4 i atx-m 33 mm F1,4 korzystają z wbudowanej w korpus funkcji korekcji drgań aparatu. Jak daleko możemy się posunąć? Przetestujmy to.

Korekcja drżenia ręki wymaga pewnych czasów otwarcia migawki, które zmieniają się w zależności od obiektywu. Biorąc to pod uwagę, standardowy czas otwarcia migawki jest określony wzorem: 1 / ogniskowa. Ta 1 / ogniskowa jest związana z szybkością ekwiwalentu pełnej klatki. Ponieważ obiektyw 23 mm z współczynnikiem ekwiwalentu 35 mm wynoszącym 35 mm, czas otwarcia migawki wymagany do korekcji drżenia ręki wynosi 1/35 sekundy. Z 1-stopniową korekcją - 1/16 sekundy (właściwie to 1/17 sekundy), 2-stopniową korekcją -1/8 sekund, 3-stopniową korekcją -1/4 sekundy, 4-stopniową korekcją -1/2 sekundy, 5-stopniową Korekta o 1 sekundę i 6 kroków - 2 sekundy. W tym przykładzie w 2,5 sekundy nie będzie rozmycia, a zatem może wymagać korekty ponad 6 kroków. To naprawdę dużo! Jednak eksponując zdjęcie nauczyłem się nie ruszać i nie oddychać.

 

 

Dodatkowo X-T4 może wykonywać zdjęcia panoramiczne, dzięki czemu użycie obiektywu 33 mm pozwoli na wykonywanie zdjęć panoramicznych, które zapewniają naturalny widok w dużych krajobrazach. Prosimy o rozważenie wykorzystania tego na wakacjach!

Podsumowując, omówione przez nas obiektywy atx-m 23 mm F1,4 i atx-m 33 mm F1,4 różnią się nie tylko kątem widzenia, ale także w szczególności specyfikacjami ogniskowej, które mają swoje wyjątkowe zalety. Dodatkowo w przypadku obiektywu stałoogniskowego ważne jest zrozumienie, że „kompozycję można wykonać tylko poprzez ruch”. Aby naprawdę docenić i zrozumieć odległość między aparatem a obiektem obiektywy atx-m są świetnymi urządzeniami do ćwiczeń. Co więcej, znajomość różnych zastosowań 23 mm i 33 mm pozwoli Ci zrozumieć cel twoich ruchów i wprowadzić je w życie.

 

33mm

23mm

 

Obiektywy 23 mm i 33 mm to zupełnie inne obiektywy mające swoje własne unikalne cechy, którymi możesz się cieszyć. Jeśli chcesz kontrolować rozmycie, musisz zrozumieć odległość między fotografowanym obiektem i ogniskową. W zależności od kąta fotografowania obiektu i obiektywu efekt rozmycia będzie się zmieniać, a tym samym sposób, w jaki będziesz robić zdjęcia. Będziesz musiał wziąć to pod uwagę podczas fotografowania. Pamiętaj o tych różnicach i zastosuj je w praktyce podczas zdjęć. Dziękuję Ci!

 

Strona korzysta z plików cookies tylko w celu ułatwienia jej przegladania!

OK