Nadeszły trudne i szalone czasy, zmuszające większość z nas do izolacji przez wciąż nieznany czas. Wielu zostało zmuszonych do pozostania w domu aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się niebezpiecznego wirusa. Nie oznacza to jednak, że pozostając w miejscu zamieszkania musimy ograniczyć swoją wyobraźnię oraz kreatywność. Nie ważne czy przebywasz w wielkim apartamencie czy małym mieszkaniu lub garażu, istnieje wiele możliwości aby fotografować, rozwijać swoje umiejętności, używając dostępnych narzędzi.

Poniżej prezentujemy Wam kilka niesamowitych pomysłów od Tokiny, na kreatywne zdjęcia wykonane w domu. Mamy nadzieję, że zamieszczony przez nas materiał zainspiruje Was oraz pomoże rozwinąć Wasze umiejętności. Podzielcie się swoimi zdjęciami ze światem!

 

Piękny kwiat (Fotografia Joao Pompeo)

Piękny kwiat

Czas Wielkanocy zazwyczaj spędzam na wybrzeżu, urządzając kamping wraz z moją rodziną, wykorzystując każdą okazję aby zwiedzać i fotografować. Inaczej jednak jest w tym roku. Jestem w domu i możliwości zwiedzania muszę ograniczyć do mojego ogrodu. Dlaczego by więc nie zamocować do aparatu Tokiny atx 100mm F2.8 FF Macro i użyć jej do tego, do czego została stworzona – makrofotografii. Stworzyłem bardzo tanie DIY domowe studio do makrofotografii z użyciem taniego kosza i dwóch lamp na baterie. Zebrałem trochę kwiatów z ogrodu i czas fotografować!

Zamocowałem kamerę na statywie. Zrobiłem kilka zdjęć, z zastosowaniem techniki układania ostrości. Dokonałem małych poprawek balansu bieli i profilu obrazu w Lightroomie. W przypadku każdego zdjęcia użyłem układania ostrości, wyrównania i automatycznego mieszania w Photoshopie. Kilka dalszych zmian w Lightroomie i jestem zadowolony z mojego pierwszego zdjęcia! Cały projekt zajął mi około 2 godzin (wliczając kilka zdjęć testowych).

 

Lód i światło świecy oraz Roślina (Fotografia Joao Pompeo)

Fotografia Joao Pompeo - Lód i światło świecy oraz Roślina Fotografia Joao Pompeo - Lód i światło świecy oraz Roślina

Moim zamysłem było stworzyć mocne i unikalne fotografie, przekazujące wrażenie ruchu i piękny kontrast, używając wyłącznie rzeczy dostępnych w domu. Oba zdjęcia zostały wykonane na krześle z czarną chustką w tle, aby stworzyć efekt studyjny. Użyłem wyłącznie światła w moim pokoju oraz ze smartphona. Zdjęcia zostały wykonane przy użyciu Canona 1Ds Martk III oraz Tokiny AT-X 24-70 F2.8 PRO FX 24-70mm f/2.8) z parametrami - ogniskowa 70mm, ISO 3200, przysłona f/5.6, czas 1/60 oraz odpowiednio ISO 800, przysłona f/11 i czas 1 /5 sekundy.

 

Mglista woda (Fotografia Joao Pompeo)

Fotografia Joao Pompeo - Mglista Woda Fotografia Joao Pompeo - Mglista Woda

Mówiąc w skrócie, chodziło mi o stworzenie w domu, przy użyciu najprostszych dostępnych narzędzi, pożądanych aspektów ujęć krajobrazowych, takich jak mgła czy ruch wody. W tym celu użyłem szklanki z gorącą wodą, aby stworzyć mgliste środowisko i zastosowałam długie ekspozycje, dlatego użycie statywu było niezbędne. Żródłem światła była świeczka oraz lampa ze smartphona. Zdjęcia wykonane pryz użyciu Tokiny AT-X 24-70 F2.8 PRO FX (24-70mm f/2.8) i Canona 1Ds3.

 

Bąbelki (Fotografia Kane Pedroso)

Fotografia Kane Pedroso - Bąbelki

To zdjęcie zostało zrobione podczas kwarantanny społecznej na Filipinach. Wszystkie moje zlecenia eventowe zostały anulowane i utknąłem w domu. Pewnego dnia pomyślałem: “Co będę robić? Chciałbym porobić zdjęcia podczas kwarantanny”.

Znalazłem akwarium o pojemności 5 galonów i wlałem do niego trochę wody oraz łyżeczkę oleju. Następnie wymieszałem je aby utworzyć bąbelki. Użyłem smartphona do pobrania kolorowej tapety, następnie umieściłem go pod akwarium, następnie umieściłem akwarium na taśmie maskującej. Użyłem Nikona D750 i Tokiny AT-X M100 PRO D Macro (100mm f/2.8). Moje ustawienia to: 1/200 sekundy, f/4, ISO 1000.

 

Krajobraz miejski (Fotografia Kane Pedroso)

Fotografia Kane Pedroso - Krajobraz miejski

Dwadzieścia osiem dni społecznej kwarantanny na Filipinach. Odwołane wydarzenia, żadnych grupowych aktywności związanych z fotografią oraz, odkąd pozostaję w domu, brak widoku na budynki czy drapacze chmur. Zdecydowałem się odtworzyć miejski krajobraz przy użyciu śrub, zszywek i złączy kablowych. Ułożyłem je na białym talerzu z odrobiną wody, aby uzyskać odbicie, użylem światła ledowego i smartphona z kolorową tapetą. Użyłem Nikona D750 oraz Tokiny AT-X M100 PRO D Macro (100mm f/2.8). Moje ustawienia to 1/100 sekuny, f/7.1, ISO 4000.

 

Tonące owoce (Fotografia Kane Pedroso)

Fotografia Kane Pedroso - tonące owoce Fotografia Kane Pedroso - tonące owoce

Fotografia Kane Pedroso - tonące owoce Fotografia Kane Pedroso - tonące owoce

Pewnego poranka, podczas kwarantanny na Filipianch, wstałem i powiedziałem do siebie “Chcę porobić zdjęcia przy użyciu mojej Tokiny AT-X M100 PRO D Macro (100mm f/2.8)”. Zacząłem prygotowywać sprzęt, jednak z tyłu mojej głowy pojawiło się pytanie “jaki jest mój temat?”. Wtedy znalazłem cytrynę i plasterek ogórka w lodówce.

Ustawiłem moje akwarium, o pojemności 5 galonów, i użyłem czarnej koszulki jako tła. Włączyłem w kamerze samowyzwalacz, ustawiłem ostrość i wrzuciłem obiekt do akwarium, zgodnie z ustawieniami czasowymi aparatu. Użyłem NIkona D750 i Tokiny AT-X M100 PRO D Macro (100mm f/2.8). Moje ustawienia to 1/2000 sekundy oraz f/5.6.

 

Szkło (Fotografia Kane Pedroso)

Fotografia Kane Pedroso - zdjęcie na szkle 

To zdjęcie zostało wykonane przez kryształowe szkło, przy użyciu lampy ledowej oraz smartphona z kolorową tapetą. Ustawiłem szkło na lampie ledowej, a smartphona za szkłem. Użyłem Nikona D750 oraz Tokiny AT-X M100 PRO D Macro (100mm f/2.8), moje ustawienia to 1/200 sekundy, f/5.6, ISO 1000.

 

Kropla wody (Fotografia Toshiya Ogawa)

Fotografia Toshiya Ogawa - kropla wody

Wiem, że nie możemy wyjść na zewnątrz, z powodu epidemii koronawirusa. Dlaczego by więc nie pobawić się z fotografią w domu? Na przykład zdjęcie poniżej wykonałem pod prysznicem. To odbijająca kropla wody, przedstawię jak udało mi się ją uchwycić. Upewnij się, że ciśnienie wody pod prysznicem jest bardzo słabe, najlepiej aby woda jedynie kapała. Ustaw miskę wypełnioną wodą pod prysznicem i złap moment, gdy kropla uderza w tafle wody, odbijając się. Krople wody odskakują w przypadkowy i niepowtarzalny sposób za każdym razem, więc okazało się to nawet bardziej interesujące niż planowałem! I jest to bardzo proste zdjęcie do zrobienia.

Po pierwsze, wziąłem moją Tokinę AT-X M100 Pro D Macro (100mm f/2.8). Przymocowałem obiektyw do aparatu i ustawiłem na statywie (jeśli nie masz statywu, trzymanie aparatu w ręce również będzie ok). Ostrość ustaw na miejsce w którym kropla uderzy powierzchnię wody. W trakcie przygotowań upewnij się, że Twoja kamera i obiektyw nie zmokną podczas fotografowania! Trzymaj kamerę i obiektyw tak daleko, jak to tylko możliwe, aby uniknąć zamoczenia. A teraz fotografowanie! Podczas fotografowania w bliskich odległościach, nawet wolno spadająca kropla wymaga bardzo szybkiej migawki.

Aby mieć pewność, że zdjęcie wyjdzie, użyłem następujących ustawień: 1/8000 sekundy (w aparatach bez możliwości ustawienia 1/8000, możecie ustawić 1/4000 sekundy), f/8. Zważywszy na to, że nie da się przewidzieć dokładnego miejsca uderzenia kropli, te ustawienia pozwolą rozszerzyć pole ostrości. Jeśli chodzi o balans bieli, ja fotografowałem w świetle dziennym, ale czy nie byłoby interesująco spróbować  innych warunków świetlnych, zgodnie z waszymi własnymi pomysłami? Możecie także fotografować pod innym kątem albo złapać kroplę w momencie spadania na taflę wody. Również interesującym byłoby oświetlić wyłącznie miejsce w które uderza kropla wody i pobawić się światłem i cieniami. Wszystko zależy od Was. Jeśli koronawirus zmusił Was do pozostania w domu, nie rezygnujcie z fotografii, możecie odkryć zupełnie nowe, interesujące techniki.

 

Kwiaty na rocznicę ślubu (Fotografia Wim Van De Water)

Fotografia Wim Van De Water - Kwiaty na rocznicę ślubu Fotografia Wim Van De Water - Kwiaty na rocznicę ślubu Fotografia Wim Van De Water - Kwiaty na rocznicę ślubu Fotografia Wim Van De Water - Kwiaty na rocznicę ślubu Fotografia Wim Van De Water - Kwiaty na rocznicę ślubu Fotografia Wim Van De Water - Kwiaty na rocznicę ślubu

W zeszłym tygodniu obchodziłem 25 rocznicę ślubu. Dostaliśmy kilka pięknych bukietów kwiatów. Pojawił się we mnie pomysł, aby wykonać kilka ładnych zdjęć z ich udziałem. Jako tła użyłem czarnej sukienki, z kołkami przymocowanymi do szafy. Fotografowałem przy użyciu Nikona Z6, Tokiny AT-X M100 PRO D Macro (100mm f/2.8) oraz Tokiny AT-X 16-28 F2.8 PRO FX (16-28mm f/2.8). Dodatkowo użyłem latarki do oświetlenie niektórych kwiatów.

 

Od dnia do nocy (Fotografia Vafa Alireza)

Zdecydowałem się na wykonanie timpelapse’a z dachu mojego domu. Głównym tematem było zarejestrowanie przechodzenia dnia w noc, pokazując krajobraz miejski Teheranu. Rezultat ukazał przejście oraz jak naturalne światło o zmierzchu, zostaje zastąpione sztucznym oświetleniem, odbijanym od chmur.

Użyłem Tokiny Opera 16-28mm F2.8 FF na moim pełnoklatkowym D160. Do manewru panoramownia użyłem Kenko SKYMEMO S Portable Tracking Platform w orientacji horyzontalnej, wszystko razem ustawiłem na moim starym, sprawdzonym statywie SLIK DX 400.

 

Czas na wyścig

Wirus Covid-19 stał się przyczyną wielu problemów na całym świecie. Pozostanie w domu nie oznacza jednak, że nie możemy być kreatywni. Tokina zaprosiła mnie do uczestniczenia w wyzwaniu #shootathome. Założeniem było stworzenie małego projektu, przy użyciu wyłącznie przedmiotów dostępnych w domu. W kwestii sprzętu użyłem Tokiny FíRIN 100mm F2.8 FE MACRO oraz filtrów HOYA PROND32. Obiektyw był przymocowany do Nikona Z6 poprzez adapter TZE-01. Do kontroli ruchu użyłem gimbala DJI Ronin SC na stawywie SLIK PRO CF 833, a ruch był śledzony poprzez aplikację Ronin. Do oświetlenie użyłem dwóch bezprzewodowych ledów YN360II a za “scenę” posłużył mi duży, biały soft-box z czarnym tłem. Jeśli podoba Ci się moje video, proszę o like, komentarz i subskrypcję. Dziękuję.

Możecie przeczytać moją recenzję obiektywu Tokina FíRIN 100mm F2.8 FE MACRO.

 

Schwyceni przez morze ochrony (Fotografia i kompozycja Ryan Collins)

Fotografia i kompozycja Ryan Collins - Schwytani przez morze ochrony

Kompozycja nosi nazwę ““Schwyceni przez morze ochrony”, stworzona została w domowym studio. Pomysł zrodził się w związku z faktem, że aktualna sytuacja zdaje się powodować przerażenie, sprawiać że ludzie porwani zostali przez wzburzone morze mydła i ochrony osobistej, a w dodatku nie widać końca tej sytuacji. Mała miska, na której ja (model) jestem,, sprawia że cała sytuacja jest jeszcze trudniejsza, ponieważ nie ma nic aby się trzymać i wszystko co mogę zrobić to wiosłować z nadzieją na wyjście z sytuacji. Fale i ocean został uchwycony za pomocą Tokiny AT-X M100 PRO D Macro (100mm f/2.8). Miska, na której jestem widoczny, za pomocą Tokiny opera 50mm F1.4 FF w końcu ja za pomocą Tokiny AT-X 16-28 F2.8 PRO FX (16-28mm f/2.8).

 

Kwiat w światłocieniach (Fotografia Michelle Lake)

Fotografia Michael Lake - Kwiat w światłocieniach

Sprzęt którego użyłem: Czarny ekran, Statyw, Nikon D610, Tokina AT-X 70-200 F4 FX VCM-S (70-200mm f/4), lampa błyskowa Nikon. Nie posiadam zaaranżowanego na stałe studia w domu, więc ustawiłem wszystko w dodatkowym pokoju. Do fotografowania martwej natury zawsze używam ręcznej lampy błyskowej. Pozwala mi to na przetestowanie różnych kątów padania światła i bardziej kreatywne rozwiązania. Uwielbiam światła i cienie oraz idee oświetlenia światocieniowego i często staram się powielić to w swoich martwych naturach. Podłączyłem aparat do laptopa, aby móc sprawdzić oświetlenie, miejsce ogniskowania i kompozycję. Ustawienia: 10mm, f/9, 1/200 sekundy, ISO100.

 

Płomienie (Fotografia Michelle Lake)

Fotografia Michelle Lake - Płomienie

W czasach dystansu społecznego i hibernacji, trudno jest odnaleźć sposób na kreatywność w domu. Czasem wystarczy jednak się rozejrzeć i użyć przedmiotów, które znajdują się obok ciebie. W miejscu, w którym się znajduje, jest zimno i codziennie odpalamy nasz piec na drewno. Zdecydowałem się sfotografować płomienie przy użyciu filtra ND, aby uchwycić płynność ruchu. Używając Tokiny AT-X 24-70 F2.8 PRO FX (24-70mm f/2.8) i filtru ND1000, ustawiłem kamerę na statywie, aby uniknąć niepotrzebnych ruchów. Ustawienia ekspozycji: 70mm, 5 sekund, f/2.8, ISO200.

 

Opera kosmiczna (Fotografia Sherif Mahmoud)

Fotografia Sherif Mahmoud - Kosmiczna opera

Użyłem prostego oświetlenia, szklanej tacy oraz kolorowego obrazka w moim telefonie jako tła. Intensywność światła ustawiłem na maksimum, a czas aktywności ekranu na 5 minut. Następnie użyłem wody oraz oleju oraz trybu zdjęć seryjnych, aby uniknąć nieostrych zdjęć. Zróżnicowałem światło, kąt widzenia i moją pozycję, aby uzyskać pożądany efekt. Ustawienia: f/5.6, 1/100 sekund, ISO640. Nikon D750 with Tokina AT-X M100 PRO D Macro (100mm f/2.8).

 

Jabłko i spirala świetlna (Fotografia Sherif Mahmoud)

Fotografia Sherif Mahmoud - Jabłko i spirala świetlna

Jako podstawki pod jabłko, użyłem szkła kryształowego. Oświetliłem jabłko światłem punktowym przez około 5 sekund aby uniknąć rozlania światła. Następnie użyłem latarki z kolorowym światłem by wykonać spiralę dookoła jabłka. Znalezienie najkorzystniejszej ekspozycji oraz kształtu zajęło mi sporo czasu. Ustawienia: f/32, 30 sec, ISO100, Nikon D750 with Tokina AT-X M100 PRO D Macro (100mm f/2.8) ].

 

Plasterek cytryny (Fotografia Sherif Mahmoud)

Fotografia Sherif Mahmoud - plasterek cytryny

Użyłem mojego tabletu jako powierzchni odbijającej, cienkiego noża aby przymocować cytrynę na miejscu oraz światła punktowego. Wykonałem kilka ustawień światła i kąta widzenia aby uzyskać pożądany efekt. Fotografowałem “z ręki”. Ustawienia: f/14, 1/160 sekundy, ISO320. Nikon D750 with Tokina AT-X M100 PRO D Macro (100mm f/2.8).

 

Sprężyna z długopisu (Fotografia Sherif Mahmoud)

 Fotografia Sherif Mahmoud - Sprężyna z długopisu

Położyłem sprężynę na tablecie i użyłem kolorowej torby jako tła. Użyłem Nissin 662 MK II i odbiłem światło od białego sufitu. Następnie obrobiłem zdjęcie w Photoshopie i użyłem ustawienia Topaz aby uzyskać efekt malarski. Ustawienia: f/6.3, 1/160 sekundy, ISO100. Nikon D750 with Tokina AT-X M100 PRO D Macro (100mm f/2.8).

 

Butelka wina numer 1 (Fotografia Bota Dorin)

Fotografia Bota Dorin - Butelka wina numer 1

W tym projekcie zdecydowałem się zrobić sesję produktową z użyciem trzech technik zdjęciowych, od różnorodnych blend i świateł aby uzyskać przyjemny efekt, do po prostu jednego światła i opcji mieszania w Photoshopie. Z tego co widziecie na zdjęciach zza kulis, ograniczona przestrzeń nie musi być przeszkodą w uzyskaniu dobrego rezultatu.

Tak więc w pierwszym zdjęciu wykorzystałem dwie lampy i kombinację rozpraszaczy światła oraz blend, jednej jako tło, a drugiej do wypełnienia cieni. Kiedy pracujesz z produktem, szczególnie szklanym, bardzo ważnym jest aby używać rękawiczek, by nie zostawić na produkcie śladów po palcach, co utrudniłoby późniejszą edycję lub nawet zrujnowało zdjęcia. Rekomenduję także organizowanie sesji w jak najciemniejszym pomieszczeniu aby zminimalizować ilość odbić światła na szkle oraz stosowanie statywu i zdalnego wyzwalacza, aby uzyskać ostry i łatwy w edycji obraz. Jeśli go nie macie, możecie użyć samowyzwalacza w aparacie. W moim przypadku mogę zdalnie uruchomić lampę błyskową poprzez nadajnik. Również, jeśli to możliwe, rekomenduję używanie zdalnego podłącznia do komputera, będziesz również potrzebować podstawowych umiejętności edycji.

 

Butelka wina numer 2 (Fotografia Bota Dorin)

Fotografia Bota Dorin - Butelka wina numer 2

W tej sesji użyłem dwóch lamp. Ta metoda jest idealna aby uzyskać mocny kontur butelki pomimo ograniczonej przestrzeni. Pierwszą lampę umieściłem za szkłem i czarną pianką i skierowałem bezpośrednio w stronę białego reflektora, który zadziałał jak odbicie od krawędzi butelki. Drugą lampę z DIY tubusem posłużyła do podświetlenia etykiety oraz tła.

 

Butelka wina numer 3 (Fotografia Bota Dorin)

Fotografia Bota Dorin - Butelka wina numer 3

To najłatwiejsza metoda fotografowania produktów, jeśli posiadasz jedynie jedną lampę błyskową, ale wymaga podstawowych umiejętności edycji. Wymaga jedynie błyskaniaw w różnych miejscach produktu aż do uzyskania dobrego oświetlenia, które można poprawnie połączyć w Photoshopie.

 

Fotografia jedzenia (Fotografia Katarina Cermelj)

Fotografia Katarina Cermelj - Jedzenie Fotografia Katarina Cermelj - Jedzenie Fotografia Katarina Cermelj - Jedzenie Fotografia Katarina Cermelj - Jedzenie

W tych szalonych czasach, będąc uziemiony w domu, fotografuję rzeczy i składniki, które mam pod ręką - głównie małe porcje wypieków, które nie wymagają użycia jaj. Mój styl jest minimalistyczny: tylko kilka kluczowych rekwizytów, pozwalających potrawom lśnić. Tutaj nacisk kładziony jest na grę światłem, uzyskanie świateł i cieni tak, aby jedzenie wyglądało przepysznie. Obiektyw Tokina atx -i 100mm F2.8 FF Macro jest do tego idealna, dając moim zdjęciom piękną ostrość i wyrazistość. Przede wszystkim fotografuję rzeczy, które pozwalają mi uwolnić kreatywność.

 

Senny krajobraz z dachu (Fotografia Vladimir Soic)

Fotografia Vladimir Soic - senny krajobraz dachu Fotografia Vladimir Soic - senny krajobraz dachu Fotografia Vladimir Soic - senny krajobraz dachu Fotografia Vladimir Soic - senny krajobraz dachu

Aktualny kryzys sprawia, że dostrzegamy rzeczy, których normalnie nie widzieliśmy, nie dlatego że były schowane, ale dlatego, że znajdowały się bezpośrednio przed nami. To samo dotyczy życia i fotografii. Nie jestem fotografem krajobrazowym, wolę aby na moich zdjęciach znajdowali się ludzie, ich twarze, ruchy, emocje, co jest bardzo trudne do uzyskania w trakcie społecznej kwarantanny. Wykonanie tych zdjęć zmusiło mnie więc do opuszczenia mojej dawnej sfery zaiteresowań i dostrzeżenia rzeczy, na które wcześniej nie zwracałem uwagi. Użyłem tego co mam. Chciałem fotografować stare budynki, którymi jestem otoczony. Są wypełnione historiami, którym chciałem nadać życie. Postawnowiłem wykonać zdjęcia o zachodzie słońca, aby uzyskać efekt snu. Jedyną metodą aby to zrobić było użycie dachu, co było zabawną przygodą, choć nie pozbawioną ryzyka. Przede wszystkim jednak świetną zabawą. Wybrałem kolorystkę, która nie jest dla mnie standardem, ale chciałem pokazać surowość otoczenia i nadać mu nastrojowy, filmowy wygląd. Po prostu poszedłem za głosem serca i odszedłem na chwilę od swoich zwyczajów.

Tokin Firin 20mm F2 FE AF jest uważan za obiektyw do fotografii krajobrazowej. Ta ogniskowa okazała się dla mnie bardzo użyteczna do zdjęć, które zazwyczaj wykonuję. Jest wystarczająca szeroka by pokazać całą scenę ale nie nazbyt szoroka, by móc skupić się na detalach. Kocham tę ogniskową, gdyż mogę jej użyć na wiele sposobó. Z Sonym a7III stanowi perfekcyjne połączenie i nie wyobrażam sobie nie zabrać ze sobą tego obiektywu, gdziekolwiek się wybieram.